거시 경제 분석

FOMC 5월 성명서 전문

Consultant 2022. 5. 5. 06:02

안녕하세요 컨설턴트 입니다. 기대했던 대로 0.5% 인상으로 마무리 되었습니다.
4월17일 예상한대로 상방으로 움직여 줍니다.

https://ekfquf2420.tistory.com/160

 

장단기 금리 역전, 이게 무슨 소리지?

안녕하세요 컨설턴트입니다. 작년 말부터 지금까지 지속적으로 문제 제기가 되고 있는 장단기 금리 역전이 최근까지도 뉴스로 이슈가 되었습니다. 이 문제에 대해 차근차근 하나씩 짚어가며 보

ekfquf2420.tistory.com

원문 및 요약 정리 버전 올려 드리며 연준은 빅 스텝(0.75bp 인상) 검토 안한다는 소식과 함께 시장은 상방으로 달렸습니다.
https://www.fnnews.com/news/202205050425395413

 

"0.75%p 인상 검토 안 해" 파월...22년만에 0.5%p 인상

[파이낸셜뉴스]  미국 연방준비제도(연준)가 4일(이하 현지시간) 예상대로 0.5%p 금리인상을 결정했다. 그러나 시장에서 우려하는 0.75%p 금리인상은 검토하지 않고 있다고 제롬 파월 의장이 밝혔

www.fnnews.com




1. 1분기 경제 활동은 소폭 감소 했지만 가계지출과 기업 고정 투자는 강세를 보였다. 최근 몇달간 일자리는 견조하게 증하했고 실업률은 대폭 하락 하였다. 하지만 인플레이션은 펜데믹과 높은 에너지 가격, 그리고 광범위한 가격의 압력 및 수요과 공급의 불균형으로 여전히 높은 수준이다.
2. 러시아의 우크라이나 침공은 막대한 인적, 경제적 손실을 야기하고 있다. 이로 인해 미국 경제는 큰 불확실성에 직면해 있다. 전쟁은 인플레이션에 추가 압력을 가하고 있으며 경제 활동에 부담을 줄 가능성이 크다. 코로나로 인한 중국의 봉쇄 또한 공급망 차질을 야기할 수 있다. 위원회는 인플레이션 리스크를 주시하고 있다.
3. 위원회는 장기적으로 최대의 고용 하에 인플레이션을 2%의 비율로 관리하려는 목표를 달성하고자 한다. 위원회는 통화정책에 적절하고 확고한 입장을 통해 인플레이션이 목표치인 2%로, 노동 시장은 강세로 유지하려 한다. 이러한 목표를 달성하기 위해 위원회는 금리의 목표를 3/4(0.75bp)~1%로 올리기로 결정했으며 이는 적절한 목표 수준이라 예상한다. 또한 위원회는 이 성명서와 관련하여 발행한 연준의 대차대조표 규모 축소 계획에 설명된 대로 6월1일부터 재무부 증권(Treasury securities), 연방채(agency debt), 모기지 증권(agency mortgage-backed securities)의 규모를 축소하기로 결정했다.
4. 위원회는 경제 전망 관련하여 들어오는 정보를 모니터링하여 적절한 입장 평가를 할 것이다.위원회는 목표 달성을 방해 할 수 있는 위험이 발생할 경우 적절하게 통화 정책의 입장을 조정할 준비가 되어 있다. 위원회는 공중 보건, 노동 시장 상황, 인플레이션 압력 및 기대치, 재정 및 국제 발전에 대한 평가치를 포함하여 광범위한 정보를 고려할 것이다.

============================================================================
대차 대조표 축소 계획
1. 국채는 월 300억 달러로 축소(매도), 3개월 이후 시점부터는 월 600억 달러로 축소(매도)
2. 연방채(agency debt) 및 모기지 담보부 증권(MBS)는 월 175억 달러로 축소(매도), 3개월 이후 시점부터는 월 350억 달러로 축소(매도)


Although overall economic activity edged down in the first quarter, household spending and business fixed investment remained strong. Job gains have been robust in recent months, and the unemployment rate has declined substantially. Inflation remains elevated, reflecting supply and demand imbalances related to the pandemic, higher energy prices, and broader price pressures.
The invasion of Ukraine by Russia is causing tremendous human and economic hardship. The implications for the U.S. economy are highly uncertain. The invasion and related events are creating additional upward pressure on inflation and are likely to weigh on economic activity. In addition, COVID-related lockdowns in China are likely to exacerbate supply chain disruptions. The Committee is highly attentive to inflation risks.
The Committee seeks to achieve maximum employment and inflation at the rate of 2 percent over the longer run. With appropriate firming in the stance of monetary policy, the Committee expects inflation to return to its 2 percent objective and the labor market to remain strong. In support of these goals, the Committee decided to raise the target range for the federal funds rate to 3/4 to 1 percent and anticipates that ongoing increases in the target range will be appropriate. In addition, the Committee decided to begin reducing its holdings of Treasury securities and agency debt and agency mortgage-backed securities on June 1, as described in the Plans for Reducing the Size of the Federal Reserve's Balance Sheet that were issued in conjunction with this statement.
In assessing the appropriate stance of monetary policy, the Committee will continue to monitor the implications of incoming information for the economic outlook. The Committee would be prepared to adjust the stance of monetary policy as appropriate if risks emerge that could impede the attainment of the Committee’s goals. The Committee's assessments will take into account a wide range of information, including readings on public health, labor market conditions, inflation pressures and inflation expectations, and financial and international developments.
Voting for the monetary policy action were Jerome H. Powell, Chair; John C. Williams, Vice Chair; Michelle W. Bowman; Lael Brainard; James Bullard; Esther L. George; Patrick Harker; Loretta J. Mester; and Christopher J. Waller. Patrick Harker voted as an alternate member at this meeting.


============================================================================

  • For Treasury securities, the cap will initially be set at $30 billion per month and after three months will increase to $60 billion per month. The decline in holdings of Treasury securities under this monthly cap will include Treasury coupon securities and, to the extent that coupon maturities are less than the monthly cap, Treasury bills.
  • For agency debt and agency mortgage-backed securities, the cap will initially be set at $17.5 billion per month and after three months will increase to $35 billion per month.

 

반응형